Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 1 av 270

FrÄn tomt blad till musikaliskt verk : En sjÀlvstudie om lÀrprocessen i att komponera

I detta sja?lvsta?ndiga arbete utforskas en la?randeprocess i tonsa?ttningen av ett kortare musikaliskt verk fo?r sa?ng och piano, vilket beskrivs utifra?n ett designteoretiskt la?rande- perspektiv. Studien baseras pa? videoinspelade sja?lvobservationer som pa?ga?tt under 3 ma?naders tid. Analysen av la?randeprocessen sker med hja?lp av designteoretiska be- grepp som la?randets resurser och transformationscykler.

Rektorers tankar om resurser

Syftet med studien Àr att fÄ kunskap om hur rektorer definierar och vÀrderar resurser. Genom kvalitativa intervjuer och ett rangordningsformulÀr har rektorers syn pÄ olika former av resurser kartlagts kopplade till elevers studieresultat och lÀrandemiljö liksom resurser som eventuella hinder. Studiens resultat pekar pÄ att resursbegreppet bestÀms av vem, var och nÀr det definieras. DÄ samtliga grundskolerektorer i en kommun rangordnar Àr det resurser av mer abstrakt/sjÀlslig karaktÀr som vÀrderas högt oavsett kön. Högst vÀrderas personalkompetens och den psykiska miljön, vilka bÄda, enligt Herzbergs tvÄfaktorteori, Àr motivationsfaktorer som ökar arbetsprestation och tillfredsstÀllelse och bör gynna eleverna.

Hand, hjÀrta och huvud : En studie om skolans resurser och deras betydelse för elevers resultat

Studien undersöker sambandet mellan skolans resurser och elevresultaten i engelska Är nio i en medelstor stad i Mellansverige. Syftet Àr att genom enkÀtundersökningar och intervjuer studera vilken inverkan skolans resurser har pÄ elevernas studieresultat i engelska. Studien utfördes genom intervjuer med rektorer pÄ ett antal skolor, samt genom analyser av resultatstatistik frÄn Skolverket.Resultaten som presenteras visar att det gÄr att se ett samband mellan elevernas resultat och skolornas resurser sÄsom tid, gruppstorlek och organisation. Vidare framgÄr att verksamheten i engelskundervisning varierar stort och att kontinuiteten överlag Àr dÄlig.  .

HushÄllning med resurser; producentens ansvar

?Det var bÀttre förr? Àr ett uttryck man ofta fÄr höra nÀr diskussioner om produkters hÄllbarhet kommer pÄ tal. Om produkter hÄller sÀmre idag Àn ?förr? och detta leder till att jordens Àndliga resurser töms, Àr detta miljörÀttsligt korrekt? Vilka krav har egentligen producenter vad gÀller hushÄllning med resurser?Det jag kommit fram till med denna uppsats Àr att Àven om dagens lagstiftning medför krav pÄ producenter att hushÄlla med resurser och att detta krav medför att produkter bör ha en sÄ bra hÄllbarhet som det Àr möjligt anser jag att miljöbalken saknar specifika regler som skulle kunna reglera denna hÄllbarhet bÀttre..

Hur barn med hörselnedsÀttning anvÀnder resurser för delaktighet och meningsskapande i förskolan

I denna studies problemomrÄde behandlas den didaktiska designen utifrÄn ett barn med hörselnedsÀttning i förskolans verksamhet. Det innebÀr att barnets lÀrprocess sker i meningskapande aktiviteter som i sin tur ger delaktighet genom anvÀndning av olika resurser genom ett mutlimodalt perspektiv. Syftet med denna studie var att fÄ en förstÄelse för vilka olika resurser och kombinationer av resurser förskollÀrarna anvÀnder för att ge barn med hörselnedsÀttning meningsskapande och delaktighet i sina lÀrprocesser i förskolan. De resurser som studien studerar nÀrmare Àr tecken som stöd (Tss), olika material och ekonomi. Genom intervjuer med respondenterna, förskollÀrare, barnskötare, specialpedagog och förskolechef har vi kommit fram till ett resultat.

Ensam Àr stark ?en kvalitativ studie av en banks interna resurser och förmÄgor

Författarna har kommit fram till att smÄ innovativa banker kan omorganisera sina resurser genom en urvalshÀndelse eller ett strategiskt val sÄ att dynamiska förmÄgor uppstÄr. Dessa dynamiska förmÄgor pÄverkar i sin tur och kan Àven utgöra kritiska resurser som föder förmÄgorna; innovations-, produktions- och marknadsledningsförmÄga. Dessa tre Àr i sin tur grunden till konkurrensfördelar hos smÄ och medelstora företag. Slutsatserna illustreras genom en av författarna konstruerad modell..

Elevers olikheter som resurs

VÄr uppsats handlar om hur elevers olikheter kan vara en resurs i skolan. VÄrt syfte Àr att undersöka elever i Ärskurs 3 och deras lÀrares syn pÄ olikheter, mÄngfald och hur elevers olikheter enligt lÀrarna kan framstÄ som resurser. Vi ville veta om eleverna var medvetna om sina resurser, vilka resurserna Àr och pÄ vilket sÀtt resurserna kan utveckla eleverna individuellt och i gruppen? Vi ville ocksÄ ta reda pÄ om elevernas lÀrare var medvetna om elevernas resurser och hur de anvÀnde sig av resurserna i undervisningen. Vi ville fokusera pÄ praktiska, sociala och teoretiska resurser.

Olika forskningsperspektiv inom lÀs- och skrivundervisningen

I denna studies problemomrÄde behandlas den didaktiska designen utifrÄn ett barn med hörselnedsÀttning i förskolans verksamhet. Det innebÀr att barnets lÀrprocess sker i meningskapande aktiviteter som i sin tur ger delaktighet genom anvÀndning av olika resurser genom ett mutlimodalt perspektiv. Syftet med denna studie var att fÄ en förstÄelse för vilka olika resurser och kombinationer av resurser förskollÀrarna anvÀnder för att ge barn med hörselnedsÀttning meningsskapande och delaktighet i sina lÀrprocesser i förskolan. De resurser som studien studerar nÀrmare Àr tecken som stöd (Tss), olika material och ekonomi. Genom intervjuer med respondenterna, förskollÀrare, barnskötare, specialpedagog och förskolechef har vi kommit fram till ett resultat.

Blir du intresserad?: Ekonomiska och kulturella resurser som förklaringsfaktorer pÄ politiskt intresse

BakgrundTidigare studier visar pÄ en förÀndring i vilka ungdomar som deltar i politiken. Deekonomiskt starka individerna verkar inte lÀngre vara de som i högst utstrÀckning deltar ipolitiken. Ett skifte har skett dÀr individuellt erhÄllna resurser som tillgÄng till kultur ihemmet visade sig kraftigt samvariera positivt med flera former av politiskt deltagandemedan ekonomiska resurser tappat sin position som enskilt största förklaringsfaktor.SyfteFörklaringsfaktorerna bakom intresset för politik Àr inte sÄ vÀl utforskade varför dennauppsats kommer undersöka om de tendenser som gÀller det politiska deltagandet Àven kanöverföras till de politiskt intresserade ungdomarna. Kommer det politiska intresset att ökaju mer kulturella resurser som finns i familjen eller Àr ekonomiska resurser den viktigasteförklaringsfaktorn bakom politiskt intresse?MetodGenom data frÄn undersökningen IEA Civic Education Study som besvarades av 18-Äringar Är 2000 kommer statistiska analyser att utföras genom regressionsanalys.

Resurser för delaktighet i förskolan för barn med hörselnedsÀttning

VÄrt syfte med denna studie var att tolka och fÄ en fördjupad förstÄelse för vilka resurser förskollÀrare anvÀnder för att fÄ barn med hörselnedsÀttning delaktiga i verksamheten. VÄrt syfte var ocksÄ att jÀmföra resultatet pÄ tvÄ förskolor dÀr den ena förskolan Àr inriktad pÄ hörselnedsÀttning. UtifrÄn detta formulerade vi följande frÄgestÀllningar; Vilka resurser erbjuder förskollÀrare barn med hörselnedsÀttning i förskola och förskola som Àr specialiserad pÄ hörselnedsÀttning för att fÄ barnen delaktiga? Hur anvÀnder förskollÀrare de resurser som finns för barnen? Studien tar ocksÄ upp vad en hörselnedsÀttning kan innebÀra och vad som krÀvs för delaktighet och kommunikation. Genom kvalitativa studier i form av ostrukturerade och standardiserade intervjuer har vi fÄtt ett resultat i studien som pekar pÄ att de resurser som erbjuds i de bÄda förskolorna till stor del Àr lika men det som framförallt skiljer sig Ät Àr i hur stor utstrÀckning resurserna anvÀnds.

Specialpedagogiska behov och resurser i sfi-verksamheten

Syftet med min undersökning har varit att undersöka vad sfi-lÀrare identifierar som specialpedagogiska behov och resurser i sin verksamhet. Studien grundar sig pÄ intervjuer med sex sfi-lÀrare i tre kommuner. Informanterna, som alla arbetar med kursdeltagare med kort eller ingen skolbakgrund blev tillfrÄgade att identifiera specialpedagogiska behov och resurser i sin verksamhet. Resultatet visar, att Àven om det finns en specialpedagog som i nÄgon bemÀrkelse Àr knuten till utbildningen, mÄste sfi-lÀraren i mÄngt och mycket anvÀnda sin egen erfarenhet och fantasi i den dagliga verksamheten..

Hemmasittande ungdomar och betydelsen av resurser : En studie om sambandet mellan ogiltig skolfrÄnvaro, psykologiska, emotionella och sociala resurser.

Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan ogiltig skolfrÄnvaro och grad av psykologiska, emotionella och sociala resurser. Vi undersökte bÄde hemmasittande ungdomar (N = 13) och normalpopulation (N = 235) i tvÄ delstudier med en enkÀtbaserad tvÀrsnittsdesign. Resultatet visade att hemmasittande ungdomar upplevde mycket lÄg grad av psykologiska resurser. Resultaten visade Àven att graden av ogiltig skolfrÄnvaro hÀngde samman med graden av psykologiska resurser. Ogiltig skolfrÄnvaro hÀngde Àven till viss del samman med sociala och emotionella resurser.

MÄl och tillgÀngliga resurser: specialpedagogikens villkor

Det Àr i glappet mellan mÄl och resurser som specialpedagogiken gestaltas. Specialpedagoger har i uppgift att tolka mÄl och intentioner som finns knutna till specialpedagogiskt arbete samt att arbeta utifrÄn givna resurser fÄr att de specialpedagogiska visionerna ska förverkligas. Detta arbete Àr en intervjustudie med tre specialpedagoger som ger sin syn pÄ vad de uppfat-tar som specialpedagogikens mÄl samt fördelning och tillgÄng pÄ specialpedagogisk resurs. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr hÀmtad frÄn kritisk teori med Foucault, diskursanalys och sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att specialpedagogernas uppfattning om specialpe-dagogikens mÄl i stort sett överensstÀmmer med hur de sjÀlva uppfattar specialpedagogiken.

SmÄföretags Kommunikationskanaler : till externa resurser

Livskraftiga företag har en förmÄga att anvÀnda sig av externa resurser för att kunna lösa sina problem dÀr de interna resurserna inte Àr tillrÀckliga. SmÄföretag har inte möjlighet att ha alla resurser sjÀlva utan mÄste specialisera sig för att kunna bli mer konkurrenskraftiga i en stÀndigt Àndrande omvÀrld.Syftet med denna undersökning Àr belysa vilka olika kommunikationskanaler smÄföretag anvÀnder sig av och vilka faktorer som pÄverkar valet nÀr de söker externa resurser. Det teoretiska ramverket bestÄr av kommunikationsprocessen och kommunikationskanaler. Kommunikationskanalerna bestÄr av nÀtverk, internet, mÀssor och reklam.  Denna kvalitativa studie Àr utförd pÄ smÄföretag inom metallbearbetningsindustrin.

Gör det du kan, med det du har, dÀr du Àr : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar kring resurser i förskola och skola

Barns behov, ekonomi och politik Ă€r det som utgör innehĂ„llet i den allmĂ€nna debatten i media kring de pedagogiska verksamheternas hantering av resurser. Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka pedagogers uppfattningar om resurser och dess fördelning i förskola och skola. Undersökningen har genomförts med tre kvalitativa fokusgruppsintervjuer med sammanlagt tolv deltagare frĂ„n fem olika pedagogiska verksamheter i Östergötland. Intervjuerna har sammanstĂ€llts, analyserats och jĂ€mförts med en teoretisk översikt dĂ€r litteratur samt nationell och internationell forskning inom omrĂ„det behandlats. Undersökningen visar att det Ă€r pedagogen sjĂ€lv, tillsammans med arbetslaget, som Ă€r den största resursen, samt att det finns resurser i verksamheterna som Ă€r outnyttjade pĂ„ grund av pedagogernas bristande tid, kompetens och engagemang.

1 NĂ€sta sida ->